dinsdag 24 april 2012

Het Vijfde Evangelie


uit het voorwoord van Ed Taylor:
 
    Ieder mens heeft dagelijks duizenden ervaringen, gedachten, belevingen: wat gebeurt daar eigenlijk mee? Reeds lang bestaat de opvatting dat al deze gebeurtenissen als het ware worden ingeschreven in een 'vijfde element', dat bijvoorbeeld in de hindoeïstische traditie 'ether' wordt genoemd en door Jung 'het kollektief onbewuste' . En net zoals ieder mens kan leren de opgeschreven herinneringen te lezen, zo bestaan er ook manieren om de in de Akashakroniek ingeschreven gebeurtenissen te lezen.
    Maar het leren lezen in de Akasha gaat niet vanzelf. Steiner gaf dat zelf aan in de voordrachten over het Vijfde Evangelie:

Ik ben mij er volkomen van bewust dat bij het geesteswetenschappelijk onderzoek waaraan ik mij heb gewijd, vele zaken in eerste instantie met grote moeite en buitengewoon moeizaam uit het geestelijke schrift van de wereld zijn te halen; juist dit soort zaken! (...) Ik wil beslist niet beweren dat ik nu al in staat ben alles wat in de geestelijke schrifttekens wordt weergegeven precies weer te geven. Want (...) ik ervaar veel moeilijkheden en moet me erg inspannen als het er om gaat beelden die met de geheimen van het christendom verband houden, uit de Akashakroniek te halen.