vrijdag 28 juni 2013

Stichwort Karma

Rudolf Steiner
Herausgegeben und zusammengestellt von Hans Stauffer


Als ik een boek met verzamelde fragmenten of citaten in een boekhandel zie liggen, loop ik er meestal aan voorbij. Maar aan dit boekje bleef mijn oog haken en voordat ik het wist had ik het ook in de hand.
Een dun, klein blauw boek, waarin de samensteller Hans Stauffer, rond bepaalde levensthema’s  teksten bij elkaar heeft  gezocht uit de vele boeken van Rudolf Steiner. Misschien is het wel de bescheiden omvang die mij ertoe bewoog om het te gaan lezen. 

Karma, een onderwerp dat voor Steiner een centraal thema is, is niet direct iets dat licht verteerbaar is. De rij paarse (Duitse) of rode (Nederlandse) boeken waarin de karmavoordrachten uitgegeven zijn,  kijken mij vaak ‘streng‘ aan; woordloos stellen ze je de vraag: ‘en wanneer komen we nu eens allemaal aan bod?’  Ze hebben gelijk, vaak lees ik er hap snap in, omdat een bepaald proces nou net daarin beschreven staat.

Maar nu dit bescheiden boekje: het belooft heel wat, het eerste hoofdstuk gaat over het wezenlijke van karma. Daarna volgen fragmenten over karma in relatie met het leven na de dood, vrijheid, toeval, erfelijkheid, Boeddhisme & Christendom, het persoonlijk leven, familie of gemeenschap, met de wereld en catastrofes.
De fragmenten zijn kort en goed samengesteld, het onderwerp staat steeds boven het stukje tekst vermeld en achterin staan de voordrachten genoemd waar ze uit gehaald zijn.
Voor de tekst is een prettige letter gebruikt, misschien voor de wat oudere lezer aan de kleine kant.
Het laatste hoofdstuk gaat over karma-oefeningen. Je kunt, door ze te doen en dat een tijd vol te houden onderscheidingsvermogen ontwikkelen ten aanzien van de dagelijkse gebeurtenissen. Want  waarom kom je in bepaalde situaties terecht of vinden er gebeurtenissen plaats?
Maar het belangrijkste is dat je nu (nog) niet hoeft te weten hoe het leven karmisch in elkaar steekt. In deze tijd is de boodschap van Steiner: wees je ervan bewust dat je een burger van twee werelden bent. Na dit aardse leven ga je terug naar de geestelijke wereld om van daaruit opnieuw een volgend aardeleven op te zoeken. Als je dit echt tot je door laat dringen, kijk je anders naar de wereldgeschiedenis en naar de aarde.   Verleden, heden en toekomst het is allemaal in je aanwezig. Het laatste hoofdstuk van het boek sluit mooi aan bij het eerste hoofdstuk waarin het duidelijk wordt dat je niet voor de eerste keer leeft.

Marijke Steenbruggen